بصیرت

مسیری که می خواهد سبب افزایش معرفت گردد.

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

بصیرت

مسیری که می خواهد سبب افزایش معرفت گردد.

حدیث موضوعی
بصیرت
این وبلاگ جهت معرفت افزایی بهتر و مفیدتر توسط طلبه ای کوچک راه اندازی شده است.
این وبلاگ منتظر نظرات راهگشای همه صاحبان فکر و اندیشه خواهد بود و آنها را در مسیر معرفت افزایی به کار خواهد زد.





Powered by WebGozar

آیه قرآن مهدویت امام زمان (عج)
کد لحظه شمار غیبت امام زمان برای وبلاگهای مهدویت
حدیث موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۴ تیر ۰۰، ۱۱:۱۵ - آلپ صنعت
    عالی
دانشنامه عاشورا
نویسندگان
وصیت شهدا
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

زن و خانواده از دیدگاه احادیث

چهارشنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۵، ۰۲:۲۵ ب.ظ

پیامبر اکرم (ص) :

کنت اذا اشتقت الی رائحه الجنّه شممت رقبه فاطمه
هرگاه برای بوی بهشت دلتنگ می شوم، فاطمه را می بویم
نورالابصار ص51

امام صادق (ع) :

: دخل رسول اللّه علی فاطمه (س) و هی تطحن بالرّحی و علیها کسآء من اجلّه الابل، فلمّا نظر الیها بکی و قال لها: یا فاطمه تعجّلی مراره الدّنیا لنعیم الآخره غداً، فأنزل اللّه علیه: و للآخره خیر لک من الاولی و لسوف یعطیک ربّک فترضی.

رسول خدا بر فاطمه (س) وارد شد در حالی که گندم آرد می کرد و لباسی از پوست نازک شتر به تن داشت، پیامبر با دیدن این منظره به گریه افتاد و به وی فرمود: ای فاطمه سختی دنیا را پشت سر بگذار تا فردا به نعمت آخرت برسی. پس خداوند این آیه را بر حضرت نازل فرمود: « و للآخره خیر لک من الاولی...» آخرت البته از دنیا بهتر است و به زودی پروردگارت آن قدر به تو می بخشد تا راضیت کند.
: بحار ، ج 16، ص 143 / تاویل الآیات، ص 783 / شواهد التنزیل ، ج 2، ص 445 / مجموعه ورام ، ج 2، ص 230

ادامه

پیامبر اکرم(ص) :

اذاکان یوم القیامه نادی مناد : یا اهل الجمع غضّوا ابصارکم حتّی تمرّ فاطمه

وقتی قیامت فرا رسد منادی ندا دهد که ای اهل محشر چشمان خود را فرو بندید تا فاطمه عبور کند

: ‌‌کنزالعمال ج13 ص91و93 / اسدالغابه ج5 ص523


امام صادق (ع) :

ان اللّه لما قبض نبیّه (ص) دخل علی فاطمه (س) من وفاته و من الحزن مالا یعلمه الّا الله عزّوجلّ . فارسل الیها ملکا یسلّی غمّها و یحدّثها. فشکت ذلک الی امیر المؤمنین (ع)، ‌فقال لها: اذا احسست بذلک و سمعت الصّوت قولی لی فاعلمته ذلک و جعل امیرالمؤمنین (ع) یکتب کلّ ما سمع حتّی اثبت من ذلک مصحفا. قال: ثمّ قال: امّا انه لیس فیه شیء من الحلال و الحرام و لکن فیه علم ما یکون

پس از رحلت پیامبر (ص) میزان اندوه فاطمه (س)‌ چنان بود که کسی جز خدا خبر ندارد. خداوند فرشته ای را نزد فاطمه (س) فرستاد تا او را تسلیت دهد و با او سخن گوید. فاطمه (س) ماجرا را برای علی (ع) بازگو نمود. آن حضرت فرمود: هرگاه این واقعه تکرار شد و فرشته با تو سخن گفت مرا با خبر ساز. فاطمه (س) نیز چنین کرد و علی (ع) هر آنچه فاطمه (ع) می شنید را می نوشت تا آنکه نوشته هایش کتابی شد. آنگاه امام صادق (ع) فرمود: در آن کتاب حلال و حرام الهی نیست، بلکه علم آینده می باشد.

: بحار،ج22،ص545 / کافی،ج1،ص240

امام صادق (ع) :

علیّ و فاطمه بحران من العلم عمیقان

علی (ع) و فاطمه (س) دو دریای عمیق از علم می باشند.
بحار ، ج 44، ص 98 / خصال ، ج 1، ص 65 / تفسیر فرات، ص 459 / مناقب آل ابی طالب، ج 3، ص 318 /

پیامبر اکرم (ص) :

ولو انّ لفاطمه خیراً من علیّ لم ازوّجها منه
... اگر برای فاطمه (همسری) بهتر از علی بود، او را به همسری علی در نمی آوردم.
بحار، ج 60، ص 302

پیامبر اکرم (ص)

 ... ولو انّ لفاطمه خیراً من علیّ لم ازوّجها منه
... اگر برای فاطمه (همسری) بهتر از علی بود، او را به همسری علی در نمی آوردم.
بحار، ج 60، ص 302


امام علی (ع) :

 ایّهاالناس اسمعوا قولی و اعقلوه عنّی فانّ الفراق قریب، أنا... زوج سیّده نساء هذه الامّه ...
 ای مردم سخن مرا بشنوید و آنرا درک کنید که مرگ من نزدیک است، من .... همسر سرور زنان این امت می باشم.

 

بحار، ج 39، ص 336 / امالی صدوق، ص 605


پیامبر اکرم (ص) :

انّ رجلاً فاخر علیّ بن ابی طالب (ع)، فقال رسول اللّه (ص)لمّا سمع به لعلیّ (ع): فاخر العرب فانت فیهم ... اکرمهم زوجه ...
مردی برای علی (ع) افتخارات خود را برشمرد، پیامبر (ص) شنید و گفت: عرب، افتخارات خود را برمی شمرد حال آنکه علی (ع) در میان اعراب است (علی افتخار عرب است و ) ... همسر او نیز گرامی ترین زن عرب است ...
بحار، ج 40، ص 1 / احتجاج، ج 1، ص 157 / مناقب آل ابی طالب، ج 2، ص 170 / الفضائل، ص 145 /


پیامبر اکرم (ص) :

یا علی هذاجبریل یخبرنی انّ اللّه زوّجک فاطمه

یا علی جبرئیل به من خبر می دهد که خداوند فاطمه رابه ازدواج تو درآورده است

مناقب الامام علی لابن المغازلی ص342

امام علی (ع):

.... و لقد اعطیت زوجتی مصحفاً فیه من العلم ما لم یسبقها الیه احد خاصّه من اللّه و رسوله ....
به همسرم کتابی داده شده که در آن علومی است که قبل از او کسی جز خدا و رسولش، از آن آگاهی ندارد ....
بحار، ج 39، ص 343 / بصائرالدرجات، ص 200



موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۳
محمد یونسی

نظرات  (۱)

۱۹ تیر ۹۶ ، ۱۰:۴۲ هونام سنگ
سلام وبلاگ خوبی دارید بهتون تبریک میگم ممنون از زحماتتون دوست عزیز

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی