چرا بعضی اوقات سطح درک و فهم ما پایین است؟
عوامل منفی و مؤثر در هوش:
با سیری در روایات به گروهی از عوامل منفی مؤثر در هوش برخورد میکنیم که میتوان آنها را به عنوان موانع و یا آفات هوش برشمرد:
1. هوسرانی و توجّه به خواهشهای نفسانی:
( امام علی ـ علیه السّلام ـ :«من لم یعذب نفسه لم ینقضح بالعقل.» تمیمی آمدی، عبدالواحد، غرر الحکم و درر الکلم، ج5، ص 411، حدیث 8972.)
هر چه انسان بیشتر در کام شهوات گرفتار شود، لذّات مادّی بیشتری را تجربه میکند و در نتیجه عقل و هوش بیشتر در معرض تباهی و نابودی قرار میگیرد و به تدریج فرد به جایی میرسد که به هیچ وجه به هشدارهای عقل توجّه نمیکند، بلکه تلاش و همّت خود را در برآوردن خواهشهای نفسانی قرار به کار میبندد. بر این اساس است که امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمودند: هوای نفس خود را با شمشیر عقل بکش.
( «قاتل هواک بعفلک ...» نهج البلاغه، ترجمة محمد دشتی، انتشارات عصر ظهور، چاپ اول، حکمت424 .)
2. خودپسندی:
انسان خودپسندی که عقل و هوش و علم و اندیشة خود ببالد و تصوّر کند که آنچه او میداند درست و خطاناپذیر و حقیقت است، به دنبالِ سؤال و پژوهش و مشورت و یادگیری نیست و هرگز در صدد تکمیل و تعالی بخشیدن به دامنة استعداد و هوشمندی خود نیست. و موجب رکود و خمودی عقل و هوش خود میشود. امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمودند: خودپسندی یکی از حسودان عقل است.
( «عجب المرء بنفسه احد حُسّاد بعقله.» نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، حکمت 212.)
و نیز فرمودند هر کس به خود مغرور شود، حقیقت عقل خود را ضایع کرده است.
( «من اعجب بفعله اصیب بعقله» حکیمی، محمد رضا، الحیاة، بیروت: الدار الاسلامیه، چاپ ششم، 1409 ق، ج1، ص 180.)
3. تکبّر:
( «شرّ آفات العقل الکبر» تمیمی آمدی، عبدالواحد، غرر الحکم و دررالکلم، ج4، ص 178، حدیث 5752.)
تفاوت تکبّر با خودپسندی آن است که تکبّر در مقابله با دیگران، مفهوم پیدا میکندو شخص خود را در بین دیگران برتر میبیند. امّا خودپسندی چه بسا در میان دیگران نباشد.
4. طمع:
بیشتر زمین خوردن های عقل آنجاست که برق طمع جستن کند.
( «اکثر مصارع العقول تحت بروق المطامع» نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، ح219.)
5. خشم.
( «غیر تنفع بالحکمة عقل مغلول بالغضب و الشهوة»، تمیمی آمدی، عبدالواحد، غررالحکم و درر الکلم، ج4، ص 380، حدیث 6327.)
همچنین عواملی که در روایات مانع شناخت، و دانش بشر هستند را نیز میتوان به این فهرست اضافه نمود. مثل حبّ به دنیا، گناه، امراض قلب، ظلم، کفر، فسق، اسراف، غفلت، آرزوی دراز، استبداد، تعصب، شراب، پرخوری و ...
( برای آگاهی بیشتر، ر.ک: ری شهری، محمد، العلم و الحکمة فی الکتاب و السنة، دار الحدیث، چاپ اول، القسم الرابع، ص 111 ـ 77.)
(برگرفته از نرم افزار پاسخ 2)