بصیرت

مسیری که می خواهد سبب افزایش معرفت گردد.

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

بصیرت

مسیری که می خواهد سبب افزایش معرفت گردد.

حدیث موضوعی
بصیرت
این وبلاگ جهت معرفت افزایی بهتر و مفیدتر توسط طلبه ای کوچک راه اندازی شده است.
این وبلاگ منتظر نظرات راهگشای همه صاحبان فکر و اندیشه خواهد بود و آنها را در مسیر معرفت افزایی به کار خواهد زد.





Powered by WebGozar

آیه قرآن مهدویت امام زمان (عج)
کد لحظه شمار غیبت امام زمان برای وبلاگهای مهدویت
حدیث موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۴ تیر ۰۰، ۱۱:۱۵ - آلپ صنعت
    عالی
دانشنامه عاشورا
نویسندگان
وصیت شهدا
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۷۹ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

محرومین از محبت الهی

یکی از صفات اخلاقی زشت و ناپسند که معمولا ازفقدان ایمان و یا ضعف آن ناشی می شود،

رذیله پست خیانت است.

این صفت عامل بسیاری از مشکلات جامعه می باشد،

که  دارای انواع مختلف است.

از جمله مهمترین انواع خیانت ها،

خیانت در حق الطاف الهی

و در حق انبیاء و اولیاء کریمش است،

یکی دیگر از مهمترین خیانت ها،

خیانت نسبت به آبرو و اسرار و اموال مردم است،

که از جمله مهمترین دلایل ایجاد حق الناس است.

یکی دیگر از خیانت های مرسوم در کل جوامع انسانی؛

خیانت به نفس و خود است،

که هرکس با توجه به شرایط ویژه اش به عضوی از اعضای خودش و نعمتی از نعمتهای مخصوص به خودش خیانت می ورزد.

حال اگر یک نگاه اجمالی به آثار وحشتناک این صفت زشت نماییم،

به درستی متوجه می شویم که این صفت در انواع مختلفش عامل گرفتاری های زیادی است،

که از جمله آنها دوری از محبوبیت الهی است.

برای تبیین روشن تر این وجه (دوری از محبت الهی

می توان به تفاسیر آیات ذیل مراجعه نمود:


الأنفال : 58

وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیانَةً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلى‏ سَواءٍ

إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْخائِنینَ


النساء : 107

وَ لا تُجادِلْ عَنِ الَّذینَ یَخْتانُونَ أَنْفُسَهُمْ

إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ مَنْ کانَ خَوَّاناً أَثیماً


الحج : 38

إِنَّ اللَّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ آمَنُوا

إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ کُلَّ خَوَّانٍ کَفُورٍ

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۱۸:۱۸
محمد یونسی

محرومین از محبت الهی

یکی از مشکلاتی که بین اکثر مردم رایج است،

توجه نکردن به نوع صرفه جویی در مصرف انواع نیازهای روزمره است.

نمونه بارز اسراف در زندگی اکثر افراد،

زیاده روی در خوردن و آشامیدن است،

که صرف نظر از پیامدهای متعدد بر جسم و روان،

از مهمترین آثار سوء آن می شود به دوری از محبت الهی اشاره کرد،

که برای روشن شدن بیشتر این موضوع می توان به تفاسیر آیات ذیل مراجعه نمود:


الأنعام : 141

وَ هُوَ الَّذی أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشاتٍ وَ غَیْرَ مَعْرُوشاتٍ وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ مُخْتَلِفاً أُکُلُهُ وَ الزَّیْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُتَشابِهاً وَ غَیْرَ مُتَشابِهٍ کُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ یَوْمَ حَصادِهِ وَ لا تُسْرِفُوا

إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفینَ


الأعراف : 31

یا بَنی‏ آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا

إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفینَ

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۴ ، ۱۹:۵۰
محمد یونسی

محرومین از محبت الهی

وقتی انسان در مسیر زندگی روزمره اش، راه الهی را انتخاب نکرد؛

لاجرم از اصلاح دور می گردد و به سمت فساد روی می آورد،

آنوقت است که همه چیز به سمت نابودی و بی ارزشی پیش می رود،

یکی از مصادیق انسانی بارز فساد انگیزی،

یهودیانی هستند که از راه انبیای الهی دور گشتند،

و نسل به نسل بر ترویج  فساد خود افزودند،

به طوری که اگر امروزه، بیشتر یهودیان در جامعه اصلاح شوند

و یا در نهایت در صورت عدم اصلاح حذف شوند،

آن وقت به عیان مشاهده خواهد شد که؛

بسیاری از فسادهای عالم نیز حذف و یا کمرنگ خواهند شد.

اما آنچه در این گفتار کوتاه بدان باید پرداخته شود اینست که؛

فساد

به هر شکلی و از هر شخص و طایفه ای صورت گیرد؛

یکی از نتایج مهمش دور شدن از محبت الهی  است،

که بدین منظور پیشنهاد می گردد؛

تفاسیر، درآیات ذیل مورد بررسی و مداقه ویژه قرار گیرد:


البقرة : 205

وَ إِذا تَوَلَّى سَعى‏ فِی الْأَرْضِ لِیُفْسِدَ فیها وَ یُهْلِکَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ

وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ الْفَسادَ

المائدة : 64

وَ قالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدیهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ یَداهُ مَبْسُوطَتانِ یُنْفِقُ کَیْفَ یَشاءُ وَ لَیَزیدَنَّ کَثیراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ طُغْیاناً وَ کُفْراً وَ أَلْقَیْنا بَیْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَةِ کُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً

وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدینَ

القصص : 77

وَ ابْتَغِ فیما آتاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنْیا وَ أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِی الْأَرْضِ

إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدینَ

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۴ ، ۱۲:۴۶
محمد یونسی

محرومین از محبت الهی

شاید دور از اغراق نباشد که گفته شود؛

تجاوز

یکی از پرکاربردترین واژه در فضای مجازی است،

که ریشه این کاربرد فراوان را باید در این موضوع جستجو کرد که،

انسانها وقتی از محور انسانی خود دور می شوند،

یکی از پست ترین صفاتی که سراغشان می آید،

تا مسیر غیر انسانی خود را سریع تر طی نمایند،

رذیله پلید تجاوز است.

امروزه بیشترین مشکل حول روابط جنسی به واژه تجاوز برمی گردد،

البته تجاوز در مسیرهای مختلف دیگر نیز صورت می گیرد،

که از جمله آنها می توان به؛

بحث جنگ و درگیری،

نوع خوردن و آشامیدن

و روشهای عبادی خارج از قاعده مرسوم دنیای امروز اشاره کرد.

آنچه لازم است به عنوان خروجی این بحث کوتاه بدان اشاره گردد؛

اینست که اعتقاد پیدا کنیم؛

تجاوز

یکی از مهمترین دلایل محرومیت از محبت الهی است.

لذا؛

صاحبان اندیشه را برای رسیدن به تبیینی روشنتر،

به تفاسیرآیات ذیل ارجاع می دهیم:

البقرة : 190

وَ قاتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ الَّذینَ یُقاتِلُونَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا

إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدینَ

المائدة : 87

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَیِّباتِ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا

إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدینَ

الأعراف : 55

ادْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَةً

إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدینَ

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۴ ، ۱۰:۵۹
محمد یونسی

محرومین از محبت الهی

محروم شدن از محبت الهی یعنی داخل شدن در قهر و غضب الهی،

یعنی سرگردان شدن در این دنیای فانی،

یعنی دوری از سعادت عالی،

یکی از مهمترین دلایل دور ماندن  از محبت خداوند،

ظلم و ستم است که به روشهای مختلفی صورت می پذیرد؛

گاهی ظلم در حق مردم و هم نوعان است،

گاهی ظلم در حق خودمان صورت می گیرد،

و در پاره ای از موارد ظلم در حق الطافی بی شائبه ای است که؛

خداوند متعال به بندگان بخشیده است.

برای رسیدن به تصویری روشن تر از این مطالب می توان تفاسیرآیات ذیل را مورد کاوش ریزبینانه تر قرار داد:

آل‏ عمران : 57

وَ أَمَّا الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَیُوَفِّیهِمْ أُجُورَهُمْ

وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمینَ

آل‏ عمران : 140

إِنْ یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَ تِلْکَ الْأَیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ یَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَداءَ

وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمینَ

الشورى : 40

وَ جَزاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِثْلُها فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ

إِنَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمینَ

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۴ ، ۱۰:۲۶
محمد یونسی

محرومین از محبت الهی

کافر شدن به دو صورت ممکنه اتفاق بیفته،

یکی کفران و ناسپاسی بر داراییها و نعمتها و...

و دیگری کافرشدن و روی گردانی از دین کامل و جامع اسلام ناب محمدی

که هر دو عاملی هستند

برای محروم شدن از محبت الهی

برای رسیدن به درک بالاتر از این بیان می توان به تفسیر ذیل دو آیه وارده مراجعه نمایید:

آل‏ عمران : 32

قُلْ أَطیعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا

فَإِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْکافِرینَ

الروم : 45

لِیَجْزِیَ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْ فَضْلِهِ

إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْکافِرینَ


البقرة : 276

یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا وَ یُرْبِی الصَّدَقاتِ

وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ کُلَّ کَفَّارٍ أَثیمٍ

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۴ ، ۱۸:۳۳
محمد یونسی

 

آغازی غم انگیز، پایانی شورانگیز:

داستان عبرت آموز مسلمان شدن بانو آمینه اسلمی


آمینه اسلمی، روزنامه نگار مسیحی متعصبی بود که در سال 1945 متولد شد و در 5 مارس 2010 از دنیا رفت.

در کنار تحصیل به تبلیغ مسیحیت اشتغال داشت و معتقد بود که اسلام دینی ساختگی و مسلمان‌ها افرادی عقب مانده هستند،

اما یک اشتباه کامپیوتر دانشگاه، مسیر زندگی او را کاملاً تغییر داد

و به جایی رسید که رئیس جمعیت بین‌المللی زنان مسلمان بود

و می‌گفت:

«اسلام ضربان قلب من و خونی است که در رگ‌هایم جاری است،

اسلام منبع انرژی من است

و باعث شده زندگی من فوق‌العاده زیبا و با معنی شود،

من بدون اسلام هیچ نیستم.»


 اشتباه کامپیوتر

ادامه

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۴ ، ۲۰:۰۷
محمد یونسی

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۴ ، ۱۹:۴۹
محمد یونسی


چهل حدیث «شمیم تربیت»

 

پنــد

            1 قالَ لُقمانُ: یا بُنَی،... وَ عَلَیک بِالْمَوْعِظَةِ فَاعْمَلْ بِها فَاِنَّها عِنْدَ الْعاقِلِ اَحْلَی مِنَ الْعَسَلِ الشَّهْدِ وَهِی عَلَی السَّفِیهِ اَشَقُّ مِنْ صُعُودِ الدَّرَجَةِ عَلَی الشَّیخِ الکبِیر.

لقمان حکیم:

فرزندم! بر تو باد پند و اندرز؛

پس به آن عمل کن،

که اندرز برای دانا از عسل گواراتر

و برای نادان، از بالا رفتن پیرمرد از نردبان دشوارتر است.


ز پند مردم دانا متاب سر، هرگز

که از نصیحت دانا ضررنخواهی دید

نشاط دور جوانی به کام دل دریاب

که نوبهار جوانی دگر نخواهی دید

(رسا)

 

 

ادب

            2 قالَ لُقمانُ: یا بُنَی، إِبدَأ النّاسَ بِالسَّلامِ وَ المُصافَحـَةِ قَبـْلَ الکـلامِ.

 لقمان حکیم:

فرزندم!

در برخورد مردم با سـلام آغاز کن

و در دست دادن قبل از گفتگو پیشقدم شو.


از خدا جوییم توفیق ادب

بی ادب محروم ماند از لطف رب

بی ادب تنها نه خود را داشت بد

بلکه آتش در همه آفاق زد

(مولوی)

 

 

ســکوت

ادامه

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۴ ، ۱۹:۱۴
محمد یونسی


چهل  حدیث« وحدت »

 قالَ اللّهُ تعالى:

وَلاتَکُونُوا کَالَّذِینَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ماجآئَهُمُ الْبَیِّناتُ وَ أُولئِکَ لَهُمْ عَذاَبٌ عَظیمٌ.

و بسان آنانکه پراکنده شدند و پس از آمدن دلیل هاى روشن الهى،

اختلاف کردند، نباشید «زیرا» براى آنان عذابى بزرگ خواهد بود.

 

فرمان وحدت

             1 قالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله: إسْمَعُوا وَأطِیعُوا لِمَنْ وَلاّهُ اللّهُ الْأمْرَ، فَإنَّهُ نِظامُ الاْءسْلامِ.

 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:

از حاکمان الهى اطاعت کنید و گوش بفرمان باشید زیرا اطاعت از رهبرى مایه «وحدت اُمت اسلام» است.

 

پیوندهاى اجتماعى

             2 قالَ الاْءمامُ عَلِىٌ علیه السلام: ... وَعَلَیْکُمْ بِالتَّواصُلِ وَالتَّباذُلِ وَاِیّاکُم وَالتَّدابُرَ وَالتَّقاطُعَ.

 امام على علیه السلام در وصیّت به حسنین علیهماالسلام مى فرماید:

... و بر شما باد به ارتباط و بذل و بخشش و دورى گزیدن از جدائى و پشت کردن به یکدیگر.

 

انس و الفت

             3 قالَ الْباقِرُ علیه السلام: ... یا مَعْشَرَ الْمُؤْمِنینَ تَأَلَّفُوا وَتَعاطَفُوا.

امام محمد باقر علیه السلام فرمود:

هان اى گروه مؤمنان، مأْنوس و متّحد باشید و به هم مهربانى کنید.

 

ایجاد وحدت

             4 قالَ الاْءمامُ عَلِىٌّ علیه السلام: صَلاحُ ذاتِ الْبَیْنِ أفْضَلُ مِنْ عامَّةِ الصَّلاةِ وَالصِّیامِ.

امام على علیه السلام فرمود:

اصلاح اختلافها، از تمامى نمازها و روزه ها برتر است.

 

آشتى دادن

ادامه

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۴ ، ۱۸:۴۳
محمد یونسی

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۴ ، ۱۳:۴۶
محمد یونسی


چهل حدیث «جمعه و جماعت»

 

قالَ اللّهُ تَبارَک وَ تَعالی:

یا اَیـُّهـَا الَّذینَ امـَنُوا اِذا نُودِی لِلصَّلوِةِ مِنْ یوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا اِلی ذِکرِ اللّهِ وَ ذَرُوا الْبَیعَ ذلِکمْ خَیرٌ لکمان کنْتُمْ تَعْلَمُونَ. «صَدَقَ اللّهُ الْعَلِّی الْعَظیم»

ای کسانی که ایمان آورده‌اید هرگاه شما را برای نماز روز جمعه بخوانند فی الحال به ذکر خدا بشتابید و کسب و تجارت را رها کنید که این (نماز جمعه، از هر تجارت سودمندی) اگر بدانید برای شما بهتر خواهد بود.

 

فصـل اول:

فضیلت حضور

نماز جمعه، حج فقراء

 

            1 عَنْ اَبیعَبْدِ اللّهِ علیه السلام قالَ: جآءَ اَعْرابِی اِلَی النَّبِی صلی الله علیه و آله ... فَقالَ یا رَسُولَ اَللّه ِ اِنّی تَهَیأْتُ اِلَی الْحَجِّ کذا وَ کذامَرَّةً فَما قُدِرَ لی فَقالَ: ... عَلَیک بِالْجُمُعَةِ فَاِنَّها حَجُّ الْمَساکینِ.

 

امام صادق علیه السلام فرمود:

بادیه نشینی بحضور پیامبر خدا صلی الله علیه و آله رسید و عرضه داشت: چندین بار آماده سفر حج شده‌ام امّا توفیق نیافتم،

حضرت فرمود:

نماز جمعه را دریاب که حجّ تهی دستان است.

 

حجّ و عُمره در هر جمعه

 

            2 قـالَ رَسـُولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله: اِنَّ لَکمْ فِی کلِّ جُمُعَةٍ حَجَّةٌ وَ عُمْرَةٌ فَالْحَجَّةُ اَلْهَجیرَةُ لِلْجُمُعَةِ وَ الْعُمْرَةُ اِنْتِظارُ الْعَصْرِ بَعْدَ الْجُمُعَةِ.

 

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

هر روز جمعه برای شما ثواب یک حج و یک عمره است، حج شما شتاب و مبادرت به نماز جمعه و عمره شما انتظار اقامه نماز عصر پس از نماز جمعه است.

 

شتاب شایسته

 ادامه

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۴ ، ۱۳:۲۷
محمد یونسی

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۴ ، ۱۳:۰۸
محمد یونسی

 

چهل حدیث«راستگویی و دروغگویی»

 

قالَ اللّه ُ تَبارَک وَ تَعالی: وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیعْلَمَنَّ اللّه ُ الَّذینَ صَدَقُوا وَلَیعْلَمَنَّ الْکاذِبینَ.

خداوند کسانی را که قبل از شما بودند مـورد امتـحـان و آزمـایش قـرار داد، تا معلوم شود [کدام در گفتار وکردارشان] راستگو و [کدام یـک] دروغـگو هستـند.

 

بخش اول:

راستگویی

جایگاه راستگو در قیامت

 

            1 قالَ النَّبِی صلی الله علیه و آله: اَقْرَبُکمْ مِنی غَدا فِی الْمَوْقِفِ اَصْـدَقُکمْ فِی الْحَـدیثِ وَ اَدّاکمْ لِلأمانَةِ وَ اَوْفاکمْ بِالْعَهْدِ وَ اَحْسَنُکمْ خُلْقا وَ اَقْرَبُکمْ مِنَ النّاسِ.

 

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:

کسانی که در سخن گفتن راستگوتر و در ادای امانت مواظب تر و در عهد و پیمان با وفاتر و در اخــلاق نیـکوتر و با مردم صمیمی تر هستند،

در قیامت به من از همه نزدیک‌ترند.

 

زینـت سخـن

 

            2 قالَ النَّبِی صلی الله علیه و آله: زینَةُ الْحَـدیثِ الصِّـدْقُ.

 

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:

زینت سُخن، راستگویی است.

 

دری از درهای بهشت

ادامه


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۴ ، ۱۲:۵۹
محمد یونسی